Monday, January 4, 2010

Bab 3 Puteri Utara Putera Selatan

Puteri 03


Kini tibalah masa untuk Puteri Ramirah turut serta menyertai acara pengembumian bondanya, acara istiadat penuh pengebumian permaisuri raja firaun dimulakan dengan perarakan kapal-kapal layar besar diraja bermula di bandar pelabuhan Kaheera memudiki Sungai Nil utama sehinggalah ke hulu Sungai Nil Biru. Walaupun upacara itu dijalankan dengan penuh adat-istiadat, namun raja firaun tidak menghadirinya cuma diwakili oleh Menteri adat-istiadat dan paderi-paderi kuil bawahan. Puteri Ramirah berusia sepuluh tahun ketika itu. Makam baginda permaisuri terletak di dalam sebuah bangunan menara di pinggir air terjun Tasik Putih itu. Pembinaan kuil menara bersempena kematian permaisuri itu mengambil masa 9 tahun dan 9 bulan untuk disiapkan kerana kesukaran lokasi tempat untuk dibina.

Ketika upacara istiadat pembacaan mantera pengebumian diraja dibaca berakhir, Ramirah berpeluang bersendirian dengan Maltinar yang akan menjadi penjaga makam diraja. Ketika itulah Maltinar berterus-terang memberitahu Ramirah segalanya tentang ayahanda kandungnya dan abang kandungnya yang masih hilang.

Ramirah agak terkejut dengan pemberitaan itu tetapi baginda tetap tabahkan hati kerana beliau menjadi pewaris sah kerajaan Mesir yang sebenarnya. Pesanan terakhir Maltinar kepada Ramirah agar mencari kekandanya yang mempunyai kesan tanda di badan di sebelah bawah dada kiri sama sepertinya dan barang-barang sakti sama seperti Ramirah dan apabila berjumpa semula mereka perlu datang ke makam bonda mereka itu.

Maltinar mengunjukkan barang-barang sakti yang perlu disimpan oleh Ramirah dan memerikan kucupan perpisahan di dahi tuan puteri itu. Dengan berat hati Ramirah berlayar pulang tanpa dayang pengasuhnya semenjak kecil. Dari kejauhan Ramirah dapat lihat kelibat Maltinar di jendera menara.

Sepuluh tahun telah berlalu, di istana agung Mesir, Ratu Raves masih membenci Puteri Ramirah dek kerana tuan puteri itu terbaik dari segenap segi. Baik disegi tingkah-laku dan paras rupa, gaya dan perangai amat disukai oleh orang sekelilingnya. Turut sama mengilai Puteri Ramirah termasuklah Putera Khados yang merupakan putera sulung Adex dan Ravez. Putera Khados adalah anak luar nikah mereka ketika hubungan asmara mereka di Lembah Merah dahulu. Khados sering menganggu Ramirah samaada di laman istana, kolam istana, taman bunga diraja dan sebagainya. Ramirah tidak melayan kerenah Khados itu dan tuan puteri amat benci dengan sepupunya itu dan menganggap putera sama kejam dengan bapanya juga.

Ravez juga amat tidak menyenangi akan perlakuan Khados yang begitu menyukai Puteri Ramirah maka itu, dia cuba menghasut Adex agar Ramirah ditempatkan jauh dari Istana Memphis. Ravez menyarankan penghantaran puteri dibuat melalui jalan darat menyamar sebagai rombongan khafilah dagang. Walhal Ravez mahu gunakan keadaan itu untuk memudahkan serangan dibuat kepada rombongan istana itu.

Di balairongseri istana utama diraja Mesir itu, Raja Adex mengeluarkan perintah kepada tuan Puteri Ramirah agar menjadi wakil kerajaan ke negeri Mesir Selatan. Dengan hati yang berat, tuan puteri menerima jua tugasan itu, lagipun baginda sudah bosan berada di bandar diraja yang penuh dengan kekejaman itu dan gelagat nakal sepupunya itu. Diwaktu yang sama, Ravez menyuruh puteranya Khados untuk menyerang dan menghapuskan tuan puteri, Khados berat hati untuk menerima titah bondanya tetapi dia mempunyai agenda lain di fikiran.

Manakala di Desa Medani, Penghulu Tata menyuruh Zaman dan rakan-rakannya pergi berburu harimau bintang di kawasan Gurun Nubia yang gersang itu. Zaman menurutkan perintah ayahanda angkatnya itu memandangkan bekalan dagangan kulit harimau begitu kurang di pasaran.

Angkatan rombongan wakil raja pun bertolaklah dari istana melalui jalan belakang. Rombongan itu akan mengambil masa 2 minggu untuk sampai ke bandar baru Khatunex berbanding dengan kapal layar cuma 5 hari.Mereka mengikuti jalan dagang di sepanjang pinggiran Sungsi Nil. Pelbagai permandangan bentuk muka bumi yang dilalui mereka, bermula dengan Delta Sungai Nil yang subur, kota-kota dan kuil-kuil purba Mesir dan padang pasir gersang. Bandar baru Khatunex terletak betul-betul di pertemuan Sungai Nil Biru dan Sungai Nil Putih.

Khados yang jahat bersama rakan-rakan sekutunya sudah menanti di kawasan Morewo yang terletak di antara perjalanan bandar baru Khatunex dengan padang pasir Nubia.

Manakala pada ketika yang sama, Zaman dan kawan-kawan sekampungnya sedang beristerihat di kawasan sungai sebelah satu lagi. Mereka telah pun berjaya menangkap kira-kira 10 ekor harimau dan sudah pun dilapah dan dijemur kulitnya. Kulit- kulit itu dijemur di kawasan lapang berhampiran sungai itu. Si Zaman pergi mengambilkan bekalan air untuk dimasukkan ke dalam beg uncang kulit kambing. Manakala rakan-rakan lain sedang berehat di tebingan sungai yang sangat landai.

Di tempat lain yang berhampiran dengan kumpulan Zaman itu , gerombolan pasukan tentera upahan hikzos pimpinan Khados mula menyerang hendap rombongan raja itu. Rombongan yang menyamar sebagai kafilah dagang hanya dikawal keselamatan oleh tentera berpangkat rendah yang kurang mahir, mudah sahaja dikalahkan. Namun baki pengiring raja yang masih ada berjuang bermati-matian mempertahankan Tuan Puteri Ramirah.

Khados dan pasukannya terus menjarah dengan rakusnya bagai dirasuk puaka. Pertempuran itu dapat didengar sayup-sayup oleh Zaman yang sedang mengambilkan air di tengah sungai cetek setinggi paras lutut sahaja. "Eh kawan! Kamu dengar tak... Bunyi macam orang bertempur jer."
"Aku tak dengar pun!" Sahut Mahua, Zaman bersegera ke tebing.
"Eh... Cuba kamu dengar baik-baik." Desak Zaman lagi.
"Kami tak dengarlah, Zaman." Jawab serentak 4 kawannya, Agola, Mahua, Jagu dan Manata.

Zaman selepas mendarat lantas menyujud ke tanah dan meletakkan kiri telinganya ke tanah. Zaman dapat mendengar isyarat bunyi pedang berlaga dan Zaman dapat mengagak arah pertempuran itu. Zaman terus berlari ke bukit tinggi berhampiran dan dia dapat lihat pertarungan itu berlangsung di satu kawasan liku sungai di sebelah tebing sungai itu. "Hei... Kawan, marilah tengok!" Ajak Zaman, rakannya bersegera ke tempatnya. Mereka turut sama terkejut besar dengan peristiwa yang tidak disangkakan itu.
"Nampaknya, sebuah kafilah dagang sedang diserang lanun darat..." Kata Agola.
"Kita mesti menolong mereka..." Kata tegas Zaman.
Mereka menuruni bukit itu dan bersegera menunggang kuda-kuda mereka bersama-sama senjata pemburuan mereka. Pasukan kecil dari Desa Medani itu tidak sedikit pun gentar untuk berdepan dengan 30 penyangak itu. Mereka pun tiba dan terus menyerang balas kumpulan yang disangka lanun darat itu.

Dengan masa yang singkat sahaja, pemuda Desa Medani berjaya mengurangkan bilangan penyangak yang akhirnya mereka berlawan satu lawan satu. Zaman berlawan dengan Khados dengan sengit sekali, penjahat yang cedera sudah pun cabut lari.

Puteri Ramirah memerhatikan daripada tirai pedati unta bersama dayang-dayangnya dalam keadaan ketakutan akan nasib mereka diserang lanun darat itu. Pertarungan 5 wira Medani terus sengit, sehinggalah Khados menempik agar kawanannya lari berundur. Maka dengan segera mereka cabut lari ketakutan.

Keadaan sudah selamat, semua penyangak telah meninggalkan rombongan kafilah itu. Pengawal pengiring yang masih selamat merawat rakan-rakan mereka yang cedera. Ketua kafilah yang mengetuai rombongan itu mengucapkan berbanyak terima kasih atas pertolongan wira-wira itu. Ramirah lantas keluar dari tandu unta bersama tiga dayangnya apabila berasa selamat. Baginda memperhatikan dari jauh kelibat 5 satria itu terutamanya Zaman.

Tugasan wira gagah tidak terhenti setakat itu saja, mereka turut menolong mengembumikan puluhan pengiring rombongan yang terbunuh. Hari sudah hampir senja, ketua kafilah meminta belas ehsan 5 wira itu untuk menjaga keselamatan rombongan sehingga sampai ke tempat yang lebih selamat, Zaman sebagai wakil rakannya bersetuju dengan sukarela untuk menjaga keselamatan tanpa sebarang upah bayaran.

Ketua kafilah memutuskan untuk bermalam sahaja di tempat itu memandangkan hari sudah lewat untuk perjalanan jauh, lagipun anggota rombongan teramat penat dan kesakitan untuk meneruskan perjalanan mereka itu. Maka mereka menyediakan khemah berlindung untuk bermalam dengan ditolongi oleh 5 wira itu. Manakala ahli rombongan wanita sibuk sekali menyediakan makan malam walau serba kekurangan.
Zaman dan rakannya akhirnya menyiapkan khemah berehat mereka sendiri. Dalam pada itu, hadir seorang gadis cantik mempelawa mereka untuk makan malam. "Saudara-saudara, silalah hadiri untuk jamuan makan malam kami."

Ketika makan malam itu, Puteri Ramirah sendiri menyelenggarakan hidangan dengan bantuan dayang-dayangnya walaupun ketua kafilah keberatan untuk membenarkan tuanku puteri melakukan tugasan hamba sahaya itu.
"Silalah makan wahai pahlawan-pahlawan perkasa..." Pelawa Ramirah sambil menghidangkan air rempah halba madu dengan ayam hutan panggang bersama roti lempeng keras.
"Terima kasih, cik..." Tegur Zaman.
"Saya Ramirah..." Jawabnya dengan senyum manis.
"Cantiknya nama awak secantik tuan empunya diri..." Puji Zaman
"Tuan hamba pula , apakah empunya nama?"
"Saya, Zaman anak Penghulu Tata dari Desa Medani... Panggil Zaman."
"Saya juga boleh panggil nama Mirah sahaja."
Mereka sama-sama senyum, rakan-rakan Zaman pun turut memperkenalkan diri masing-masing. Mereka pun makan bersama-sama. Selesai makan besar itu, dayang-dayang pengiring membuat persembahan hiburan berupakan tarian asyik diiringi dengan tiupan seruling dan gong. Dalam pada itu, Zaman dan Ramirah berada di satu tempat lain sedang berbual mesra sambil menyaksi gelagat rakan Zaman dan penari itu beraksi.

"Saudari yang cantik ni nak ke mana dikala esok?" Tanya Zaman.
"Kami nak pergi ke Kota Khatunex."
"Ohh... Kota Khatunex... Bandar baru di pertemuan sungai Nil Biru dan Nil Putih tu..."
"Iya..."
"Untuk tujuan apa tu?"Tanya hairan Zaman.
"Adalah sikit-sikit hal urusan keluarga, dan saudara Zaman ni, berada di kawasan atas urusan apa?"
"Saya dan kawan-kawan sedang berburu harimau bintang di kawasan gurun ini untuk barangan dagang kampung saya tu..."
"Ohh... Begitu ya..." Balas Ramirah dengan wajah berseri-seri gembira.

Persembahan hiburan berakhir, orang ramai mula bersurai dan berehat. Perbualan Zaman dan Mirah terhenti kerana seorang dayang pengiring datang, "Tuanku puteri, hari dah larut malam ni... Eloklah tuanku ke kamar, suasana luar ni dah sejuk ni. "
"Tak apalah Menex, kamu pergilah masuk khemah dahulu... Saya datang kemudian sikit." Dayang itu berlalu dan sesuatu menghairankan Zaman.
"Ehh... Awak anak raja ke?" Hairan Zaman.
"Tak adalah... Ayahanda saya seorang hartawan, suka sangat memanggil saya dengan gelaran tuan puteri... Kalau saya seorang puteri, takkan saya datang ke sini dengan kabilah berunta." Nafi Puteri Ramirah.
"Rasanya elok awak pergi rehatkan diri... Cuaca dah sejuk sangat ni." Suruh Zaman yang tidak selesa dengan gadis cantik yang ingin berada di sisinya. Ramirah pergi meninggalkan Zaman, setelah gadis itu memasuki khemahnya, Zaman bersegera menuju ke tempat rakan-rakannya berehat lalu dia merebahkan diri untuk tidur.

Dalam pada itu, Ramirah memerhatikan gelagat Zaman dari dalam khemah melalui tirai, dia tahu Zaman agak kurang selesa untuk tidur kerana kesejukan. Ramirah mengambilkan sehelai gebar dirajanya lantas dia pergi ke tempat Zaman berehat itu. Ramirah menyelimutkan tubuh jejaka itu lalu dia mengucup pipi kanan Zaman, ketika itu Zaman masih lagi belum tidur. Beliau terpinga-pinga dan hairan mengapakah si jelita itu berbuat demikian.

Keesokan harinya, rombongan kafilah itu meneruskan perjalanan manakala Zaman dan rakan-rakannya menyambung semula misi pemburuan kulit mereka. Dalam masa yang sama pasukan penyangak Khados yang masih ada berbaki itu telah sampai ke Istana Permaisuri. Khados mengadap bondanya, Ratu Ravez yang ketika itu bersama dengan kuncu-kuncunya sedang menonton gusti perlawanan kalah mati diantara banduan. Perlawanan itu berakhir dengan kematian ngeri salah seorang dari mereka. Mereka bertepuk keseronokan.

Khados bersembah, "Tuanku permaisuri, bonda tercinta. "
"Puteraku Khados, apa telah berlaku? Adakah kamu telah berjaya menghapuskan adinda tiri kamu itu."
"Tidak bonda, kami telah hampir menghapuskan rombongan itu tetapi sekumpulan pemuda tempatan telah masuk campur, ramai rakan anakanda telah terkorban."
"Ciss... Bedebah betul, ada yang datang menolong? Siapakah gerangan mereka itu?" Berang ratu.
"Khados tidak tahu, bonda... Habis apa yang perlu kita buat sekarang?"
"Kamu pergi ke Khatunex, intip Ramirah dan selidik siapakah kumpulan pemuda yang menolongnya itu, tahulah bonda apa nak buat nanti."
"Bonda nak buat macam mana?"
"Tahulah bonda hasut ayahanda kamu nanti... Bonda akan kata, mereka itu kumpulan pemberontak nak rampas kuasa."
"Baiklah bonda, Khados pergi dulu."

Khados meninggalkan bondanya, manakala ratu meneruskan perlawanan baru manusia itu. Di gelanggang gladium ibukota Memphis, Adex dan rakyat jelata yang sejiwa dengannya sama-sama menyaksikan perlawanan manusia dengan kuda bota yang lapar dan ganas itu.

Rombongan diraja Puteri Ramirah itu telah pun sampai di Bandar Kota Khatunex dan mereka terus ke Istana Gabenor bagi Wilayah Thebes yang baru. Orang Kaya Watta yang menjawat gelaran wakil raja untuk Wilayah Mesir Selatan menyambut kedatangan mereka dengan penuh acara gilang-gemilang. Beliau memberi ucapan pembukaan,
"Bersempena dengan ketibaan Tuanku Puteri ke bandar kota selatan Mesir ini, kami mengharapkan kehadiran naungan tuanku akan menambah makmur dan gemilang wilayah selatan ini, sebagaimana kita semua pernah rasainya 20 tahun dahulu ketika ayahanda saudara tuanku puteri , iaitu Raja Ramirez memerintah kami. Patik ucapkan berbanyak terima kasih kepada tuanku kerana kesudian tuanku mencemar duli untuk bersemayam di sini. Bagi pihak rakyat, kami mahu mengadakan festival kesyukuran bersempena ketibaan tuanku ke sini pada hujung minggu ini... Maka itu diharapkan Duli Tuanku akan sudi menerima persembahan yang tidak seberapa daripada semua rakyat dari ceruk rantau Wilayah Thebes ini. " Ucapan gabenor itu dibalas anggukan sudi dari tuan puteri.

Gabenor menyudahkan ucapan dengan menghadap sembah kepada raja dan kemudian berteriak, " Keagungan Tuanku Puteri !..." Beberapa kali dengan diselangi sorakan rakyat jelata bergema ke seluruh bandar baru itu.
Tuan puteri itu kemudian diarak dibawa ke Istana Kediaman wakil raja, apabila sampai disana puteri itu dapat bertemu dengan anak perempuan gabenor yang bernama Vinnia. Beberapa jam Puteri Ramirah berada di istana kediaman itu, beliau masih tidak ceria walaupun kemudahan di situ setanding dengan Istana Agong di ibu kota Memphis. Itu disedari oleh Vinnia lalu menegurnya, "Tuanku puteri... Mengapakah tuanku berduka dan termenung aje... Apakah ada yang patik semua lakukan tidak berkenan di hati tuanku?" Tanya Vinnia sedikit risau.

"Tidak... Tidak... Sebenarnya beta amat senang sekali berada di sini, kamu semua begitu baik kepada beta tetapi sebenarnya beta teringatkan seseorang... "
"Maafkan patik... Jika pertanyaan patik akan menyakiti hati tuanku..."
"Tidak mengapa, teruskan..."
"Siapakah gerangan... Yang tuanku terkenangkan itu?"

"Itulah seseorang yang beta baru kenali beberapa hari lalu... Dia seorang perwira yang sungguh perkasa telah menolong rombongan beta daripada serangan lanun darat."
"Tentu beliau seorang yang sangat hebat sehingga dapat menawan hati tuanku...." Puji Vinnia, Ramirah tersenyum sipu.
"Tidaklah Vinnia, hati beta senang sekali apabila bertemu dengannya, seolah sudahpun kenal sebelum ini... Wajahnya begitu mendamaikan hati beta..."
"Tentu sekali beliau tangkas dan hebat pabila berlawan dengan penyangak itu..."
"Iya Vinnia... Dia dan kawannya sungguh hebat berlawan dengan kumpulan penjahat itu... "

"Siapakah gerangan namanya, tuanku?"
"Namanya Zaman Anak Tata... Oh Vinnia... Kamu tahu di mana letaknya Desa Medani?"
"Mmm... Nanti patik... Fikirkan sekejap... Oh kawasan Desa Medani itu letaknya di pinggiran Sungai Nil Biru, kira-kira seharian perjalanan dengan perahu layar dari sini, kampung itu merupakan penempatan orang-orang Habsyar..."
"Maksud kamu... Orang berkulit hitam seperti orang Nubia?" Tanya hairan Ramirah.
"Iya tuanku, patik memang pasti akan hal itu..."

"Tetapi perwira itu mempunyai iras wajah orang Mesir asli walaupun agak gelap seakan kawan-kawannya yang lain."
"Tuanku yakin... Pemuda itu berketurunan Mesir?"
"Iya... Tapi aneh ya... Macam mana pemuda berdarah Mesir boleh berada di rantau terpencil daripada Nubia..." Keluh tuan puteri itu sendirian.

Manakala Zaman dan rakan-rakannya sudah pun sampai ke Desa Medani. Penghulu Tata baru sahaja menerima mengadap utusan daripada gabenor yang berpesan untuk mempersembahkan hadiah kepada wakil raja yang baru.

Penghulu Tata menerima anaknya mengadap, beliau berpuas hati dengan hasil tangkapan anak Desa Medani berburu di Gurun Nubia.
"Baguslah Zaman , kamu semua sudah selamat sampai daripada perburuan kamu... Sebenarnya ayahanda baru sahaja menerima perutusan daripada Tuan Gabenor yang berpesan kepada kita untuk menghantar persembahan hadiah untuk wakil raja. Ayahanda mahu kamu mewakili desa kita ni ke Bandar Khatunex hujung minggu ni."
"Baik ayahanda, saya akan pergi." Kata Zaman menurut perintah lantas berundur diri. Ketika itu , Penghulu Tata mempunyai sesuatu perkara untuk diberitahu kepada Zaman yang tergesa-gesa meninggalkan desa dengan berkuda.

Zaman sebenarnya bergegas untuk pergi menemui pak gurunya, Vaspara. Turut serta rakannya yang lain. Mereka sampai di satu bukit yang diberi nama Bukit Raul. Zaman dapat menemui mahagurunya dan dia bersegera memaklumkan apa yang telah terjadi sebelum ini. "Pak guru... Semasa kami pergi berburu tempoh hari, kami telah terserempak dengan satu kafilah dagang yang diserang oleh lanun darat... Kami berjaya menyelamatkan mereka..."
"Bagus-bagus, bapak berasa bangga kamu semua telah menggunakan ilmu perguruan kamu dengan baik sekali."
"Terima kasih pak guru kerana sudi mengajar kami semua..." Tambah Magua. Kelima mereka menyembah hormat kepada Vaspara.

Vaspara kemudian mengajak Zaman ke satu tempat bersunyian. Beliau berhajat untuk bercerita perkara sebenarnya yang telah berlaku sebelum ini. "Anakku Zaman..."
"Iya pak guru..."
"Percayakah kamu bahawa kamulah yang berhak memerintah bumi Mesir Bersatu ini."
"Tidak, tidak mungkin pak guru... Ayahanda saya cuma seorang penghulu "

"Kamu tidak tahu yang kamu cuma anak angkat kepada ayah kamu itu."
"Tidak benar... Pak guru katakan ia tidak benar sama sekali.. Ayahanda menyayangi saya sama seperti abang-abang saya... Tiada pilih kasih."
"Zaman, kamu sebenarnya adalah Putera Ramiezar , ayahanda kamu yang sebenar adalah Raja Ramirez, raja yang pernah memerintah Mesir Selatan ini." Tegas Vaspara sambil kedua tangannya memegang bahu Zaman yang sedang amat keliru dengan identitinya yang sebenar.
"Zaman, kamu percayalah pada pak guru... Salah satu tanda yang kamu ada adalah tanda parut tiga segi di bawah dada kiri kamu itu."
"Macam mana pak guru tahu?" Hairan Zaman kerana dia sentiasa berbaju ketika berguru dahulu. Zaman membukakan penyangkut pedang yang dipakai yang menutup badannya itu. Jelas kelihatan parut tiga segi di bawah dada kirinya.

Vaspara memegang loket emas tiga yang dipakai Zaman itu, "Dan loket inilah yang memberi tanda kepada parut kamu itu. Ada lagi satu benda lagi yang kamu patut ada... Sebuah kristal bentuk piramid kan."
"Macam mana pak guru tahu semua ini?..." Sambil Zaman mengeluarkan kristal itu daripada kundi kecilnya dan mengunjukkan kepada Vaspara.

"Terlalu panjang untuk dicerita pada kamu, sebelum ayahanda kamu dibunuh oleh ayahanda saudara kamu iaitu Raja Adex, beliau sendiri yang meletakkan kamu ke dalam sebuah bakul dan menghanyutkan kamu ke Sungai Nil Biru ini. Dia meminta aku untuk mengawasi kamu dari jauh sehinggalah kamu cukup dewasa untuk mengetahui kebenaran."
"Apa yang harus saya lakukan sekarang pak guru?"

"Kamu perlu mencari dimana adinda kandung kamu berada."
"Apa... Saya mempunyai seorang adik?"
"Iya... Dia juga mempunyai tanda parut seperti kamu dan barang-barang peribadi seperti mana kamu ada..."
"Dimanakah adik kandung saya berada sekarang, pak guru?"
"Kamu perlu pergi ke Bandar Kota Thebes, ke Istana Agung Firaun..."
"Apa yang perlu kami lakukan jika dah bertemu nanti?"
"Kamu berdua perlu pergi ke Tasik Syurga ke makam bonda kamu."
"Bonda kandung saya telah tiada?"
"Iya Zaman... Itulah kenyataan pahit yang perlu kamu tahu sekarang ini."
"Di makam bonda kamu nanti, kamu berdua perlu mencantumkan 2 kristal yang kamu ada..."
"Apa akan terjadi selepas itu..."
"Untuk seberapa ketika kamu akan dapat bersua-muka dengan jelmaan roh kedua orang tua kamu kemudian kamu akan mendapat perlindungan kebal dari kuasa sakti penunggu pergunungan salji tetapi ia hanya perlindungan sementara sahaja."

"Baiklah, pak guru... Saya akan cuba bersegera untuk mencari adik kandung saya di Kota Thebes..."
"Sebelum kamu pergi, kamu ambillah kuda putih pak guru..."
"Tidak payahlah pak guru... Saya sudahpun ada kuda sendiri... Menyusahkan pak guru aje..."
"Sebenarnya kuda itu adalah hak lahir kamu... Dan kuda putih itu sebenarnya adalah kuda bersayap dari Pergunungan Salji..." Terus-terang Vaspara yang memeningkan kepala Zaman.
"Tapi dimanakah sayapnya... Pak guru?" Pertanyaan Zaman seraya Vaspara mengambilkan satu tanduk unikorn dalam beg kecil lalu meletakkan ke kepala kuda lantas dalam tempoh sekejap sahaja kuda itu mengembangkan sayapnya.

"Wauu... Ajaibnya sekali pak guru." Kagum Zaman.
"Sesungguh ia untuk kamu, cantumkan tanduknya ketika kamu perlukan ia bersayap."
"Baik pak guru." Kata Zaman.

End puteri03

No comments:

Post a Comment