Monday, January 4, 2010

Bab 6 Puteri Utara Putera Selatan

Bab 06 : Puteri 06 end
puteri6
Keesokkan harinya, waktu petang seperti biasa berlangsung acara pertarungan kuda bota dengan manusia, rakyat jelata begitu teruja kerana telah diwawarkan ke segenap ceruk kota yang mana perlawanan kali ini adalah pertarungan kuda bota melawan Panglima Kedua Negara yang cuba menodai puteri raja Firaun.

Semua keluarga firaun sudah mengambil tempat masing-masing di pentas diraja. Ramirah pun turut hadir dalam keterpaksaan. Memanda menteri pun membacakan kesalahan yang ditohmahkan itu dan hukuman adalah berjuang sehingga mati melawan kuda bota. Setelah sudah menteri membacakan hukuman, raja firaun pun mengetuk gong besar menanda bermula perlawanan kejam itu.
Buat permulaan, lima ekor kuda bota kelas rendah iaitu yang masih kecil belum matang dilepaskan oleh pengawal. Zaman cuma dibekalkan dengan sebatang besi panjang untuk mempertahankan diri. Zaman berjaya membunuh kesemua kuda bota yang masih belum dapat mengeluarkan asap dan api. Rakyat jelata mula bersorak riang dengan kemenangan awal itu. Kemudian tiga ekor bota peringkat pertengahan dilepaskan, kali ini mereka lebih licik dan sudah mampu mengeluarkan asap dihidung beserta menunjukkan taring bagaikan singa kelaparan. Zaman tetap dapat membunuh ketiga binatang itu walaupun begitu sukar sekali. Hadirin bertambah ramai menyokong Zaman dengan menyorak nama Zaman membuat Ratu Ravez kegelisahan dan dia cuba menghasut Raja Firaun untuk melepaskan bota dewasa yang paling ganas.

Maka itu, seekor bota dewasa yang kelaparan darah manusia dilepaskan untuk membunuh Zaman. Puteri Ramirah tidak tertahan perasaan gusarnya mengharapkan rancangan melepaskan diri abangnya itu berjaya. Pertarungan itu teramat sengit dan sukar bagi Zaman untuk bertahan. Bota itu ternyata amat licik dan ganas sempat melepaskan hembusan api beberapa kali ke arah Zaman. Zaman mengalami beberapa kecederaan terkena panahan api berbisa makhluk bota itu, dia mengalami kesakitan yg teramat.

Vaspara melepaskan kuda putih apabila semua hadirin begitu leka dan teruja dengan perlawanan memuncak itu. Kehadiran kuda sakti itu mengejutkan rakyat jelata dan kaum kerabat diraja Firaun tentunya. Dengan pantas kuda putih menanduk badan burung bota menyebabkan makhluk buas itu mengerang sakit lantas rebah dengan sendirinya. Kesan tandukan itu hanya bersifat sementara kerana Vaspara telah meletakkan air jampi sakti yang hanya mampu melemahkan makhluk jahat untuk seberapa ketika.

Dalam pada burung bota berada dalam keadaan lemah dan hadirin masih terpinga-pinga, Zaman bersegera menaiki kudanya itu lantas terbang tinggi di udara. Ramirah menjerit-jerit memanggil Zaman,"Kanda! Kanda Zaman!...."

Zaman bersegera pergi mengambil adindanya Puteri Ramirah di pentas diraja. Raja Adex masih tergamam kerana dia pernah melihat kuda 25 tahun dahulu ketika cubaan membunuh kekandanya Raja Ramirez. Manakala pegawai-pegawai istana berada jauh dari pentas diraja terpaksa bergerak jauh menuju pentas diraja. Ravez dan Khados menjadi risau jika Zaman terus terlepas kerana bimbang rahsia rancangan jahat mereka akan terbongkar.
"Bagaimana kanda, panglima bedebah itu telah lari membawa tuan puteri tuanku?" Tanya Ravez
"Apa-apa?" Kata Adex seakan baru tersedar dari lamunan panjangnya.
"Izinkan anakanda mengejar mereka berdua..." Minta izin Khados, para pegawai sudah berkumpul untuk menerima arahan diraja.
"Jangan... Jangan... Biarkan-biarkan sahaja mereka... " Titah Adex mengejutkan semua.

Manakala dua beradik berdarah raja selatan terus terbang laju ke selatan. Puteri Ramirah terus memeluk erat tubuh kekandanya walaupun cedera dan berdarah. Mereka pun sampai ke Bukit Raul tatkala Vaspara sudah pun bersedia menanti kehadiran mereka dengan persediaan perubatan berada di gua persembunyian.

Tanpa berlengah, Zaman yang tercedera itu segera diubatkan, Ramirah sendiri yang membubuh ubat pada badan abang kandungnya itu.
"Aduh sakitnya..." Keluh Zaman apabila ubat itu mengena tempat luka yang dalam.
"Sabar-sabar dan tahan-tahanlah... Api dan cakar makhluk bota itu memang berbisa... Boleh membawa maut kepada orang sembarangan..."
"Ayahanda Vaspara... Bagaimana caranya untuk kita menghapuskan pasukan burung bota itu?"
"Hanya kesatria pergunungan putih ilmu tertinggi sahaja yang tahu... Tapi kesemua mereka telah mati ketika serangan tentera hikzos dahulu... Termasuklah ayahanda kamu... Ya... Ya... Kamu masih mempunyai peluang untuk menemui roh ayahanda kamu di Tasik Putih...."
"Bagaimana pula dengan tentera firaun yang ramai itu?" Tanya Ramirah kegusaran.
"Ayahanda akan cuba dapat sokongan rakyat jelata untuk menentang tentera firaun itu... Kamu janganlah risau..."

Keesokkan harinya, Zaman dan Ramirah menunggang dua ekor kuda terbang ke Tasik Putih manakala Vaspara berkuda ke Desa Medani terus ke kediaman ayah angkat Zaman, Penghulu Tata. "Apakah gerangan tujuan Tuan Guru Vaspara ke sini?... Hamba ada mendengar khabar tuan guru mengembara ke Khatunex... bagaimana keadaan si Zaman tu, tuan guru?" Isteri penghulu pun ada sama.
"Perkhabaran berita tak baik Datuk Penghulu Tata.... Putera Zaman telah difitnah jahat dikata cuba menodai Puteri Ramirah... Zaman telah ditangkap oleh Raja Firaun... "
"Apa...itu tidak benar, Zaman seorang pemuda Nubia yang jujur dan baik, tidak pernah hamba ajar untuk bersikap serakah nafsu... "
"Memang Zaman di pihak yang benar, beliau telah difitnah oleh ibu tiri tuan puteri Ratu Ravez berserta Putera Khados..."
"Mengapakah mereka sanggup buat begitu kepada anakanda hamba?..."
"Zaman telah tahu siapa dalang yang merancang pemberontakan di Kaguwas... Dia adalah Khados... Putera mahkota firaun sendiri..."
"Siapa sangka, begitu gerangannya... Zaman perlu dibantu... Hamba akan kerahkan semua pahlawan dan hulubalang di rantau Nubia untuk menolong Zaman... Tetapi kenapa Tuan Guru menyebut nama Putera Zaman tadi?" Pertanyaan Tata itu menyebabkan Vaspara berterus-terang tentang siapa sebenarnya putera raja itu.

Manakala Zaman dan Ramirah sudahpun tiba di kawasan Tasik Putih yang menjadi punca air utama Sungai Nil Putih, terdapat satu air terjun yang besar diantara permulaan Sungai Nil Putih dan tasik itu, ianya sungguh cantik sekali manakala tasik itu sangat luas seumpama lautan kecil yang dikelilingi oleh pergunungan bersalji yang indah.

Mereka menghampiri punca air terjun dimana terletaknya satu bangunan menara lama seolah terbiar sepi. Ramirah mengimbau ingatan lama dimana dia pernah ke tempat itu semasa dia kecil dahulu. Hari pun sudah senja nan merah. Mereka turun dari tungganan kuda yang mendarat di depan pintu utama menara itu.
"Inilah bangunan makam bonda kita, kanda Zaman... Makcik Maltinar yang menjaga tempat ini..." Kata Ramirah sementara Zaman mengetuk untai-untai besi di pintu utama yang kian reput.

Setelah beberapa kali mengetuk dengan kuat, barulah pintu perlahan-lahan dibuka. Hari sudah awal malam. Bila pintu terbuka, kelihatan seorang wanita tua yang memegang jamung api. Ramirah amat mengenali wanita tua itu lantas memanggilnya, "Makcik Maltinar..." Lalu mereka berpelukan melepaskan rindu.
"Ramirah... Kamu datang kembali akhirnya... Syukurlah kepada Tuhan Amon yang agung..."
"Makcik... Ini adalah kekanda Ramirah..."
"Ramieza... Kamukah itu..." Kejut Maltinar sambil Zaman mencium tangan bekas inang pengasuhnya semenjak dia dari bayi lagi.
"Iya, makcik... Tapi saya dikenal sebagai Zaman oleh keluarga angkat Nubia saya..."
"Oohh Zaman ya... Itulah kali terakhir makcik melihat kamu adalah ketika ayahanda kamu cuba melarikan kamu dari serangan tentera Adex bersama-sama Pakcik Vaspara kamu... Iyalah kamu berusia dua tahun ketika itu... Dan kamu Ramirah... Masih dalam kandungan bonda kamu beberapa minggu..."

Sambil itu mereka berjalan menaiki menara yang tinggi itu. Bila sampai di puncak, Maltinar menyalakan jamung-jamung dinding yang ada di situ menjadikan suasana terang. Kelihatan sebuah keranda kaca di tengah-tengah, jelas kelihatan mumia bonda mereka yang tidak langsung terusik. "Tugas makcik hanya setakat ini sahaja..."

Maltinar meninggalkan dua beradik itu di kamar itu. "Mari kita mulakan, adikku..." Seru Zaman.
"Baik kanda..." Sambil keduanya mengeluarkan kristal piramid kecil kepunyaan mereka lalu mereka cantumkan di kedudukan tapaknya lantas secara magis ia mengeluarkan cahaya merah. Zaman segera meletakkan cantuman itu di satu tongkat besi yang sedia terpacak di tengah kamar itu.

Puteri_06 last part

Dayang Maltina yang berada di tingkat bawah khusyuk berdoa agar dua beradik itu berjaya menemui semula kedua roh ayahanda dan bonda mereka untuk kali terakhir dalam hidup mereka. Pancaran kristal berubah daripada merah kepada putih berkilau sehinggakan terserlah pancaran itu menerangi sekitar menara lama itu. Puteri Ramirah memeluk erat tubuh kekandanya kerana ketakutan akan perkara yang tidak pasti. Manakala sekitar luar menara, cuaca berubah menjadi sangat berangin dan awan berkumpul tebal seolah ribut bakal melanda alam. Air Tasik Putih berkocak dan berombak kencang angkara tiupan angin yang kuat itu.

Dalam kekilauan cahaya putih, akhirnya muncul dua jasad berpakaian serba putih. Mereka itu adalah jelmaan roh Raja Ramirez dan Puteri Saltinar.
"Wahai anakanda Putera Ramieza dan Puteri Ramirah...." Seru roh Raja Ramirez.
"Iya ayahanda..." Sahut Ramirah dan Zaman.
"Kamu berdua adalah waris tahta yang sah Kerajaan Mesir yang sejati. Kamu berhak ke atas warisan tahta peninggalan ayahanda dimana nenda kamu, Raja Firdaus telah berjaya menawan semula tahta Kerajaan Mesir Utara daripada Raja Romotex yang bukannya waris kerajaan Mesir yang sah. Keturunan Raja Romotex itu adalah asalnya daripada keturunan Gabenor Memphis yang telah mengkhianati amanah kuasa raja firaun moyang kepada moyang kamu kira-kira 600 tahun dahulu. Walaupun nenda kamu berjaya mengalahkan Raja Romotex, nenda kamu masih memberi peluang belas ikhsan untuk keturunan Raja Romotex terus hidup. Dan ketika bapa saudara kamu, Raja Adex berguruan di Lembah Merah... Romotex berjaya meracuni pemikiran bapa saudara kamu itu sehingga sanggup merampas tahta nenda kamu dengan membunuh dengan kejam nenda kamu dan ayahanda juga....."
"Saya berjanji ayahanda untuk mendapatkan semula tahta kami..." Kata Zaman penuh keazaman.
".....tentang bagaimana untuk menghapuskan pasukan kuda bota itu... kamu ambillah pedang sakti Pergunungan Salji itu.... berikan ia kepada Pakcik Vasparar kamu.... pesankan kepada dia untuk mencari dan membunuh makhluk pembela bota itu...." Serentak satu pedang keluar dari keranda mumia bonda mereka, rupa-rupanya tempat itu menyimpan satu senjata sakti untuk kegunaan di masa hadapan.
"Baik ayahanda...." Sanggup Zaman. Mereka berempat beranak itu saling berpelukan untuk melepas rindu selepas sekian lama.
"Saya tak nak terpisah lagi dengan bonda... ayahanda...." Kata sedih Ramirah.
"Bersabarlah puteriku.... kita akan berjumpa semula di alam yang kedua nanti... teruskan kehidupan kamu... binalah Mesir yang lebih gemilang dan agung...." Kata Saltinar
"Pengorbanan kami adalah untuk kamu....." Kata akhir Raja Ramirez lantas ghaib dan cahaya berkilau hilang serentak meninggalkan dua beradik itu sahaja.

Manakala di Khatunex di malam itu, pasukan hulubalang-hulubalang di semua kampung sekitar rantau Nubia telahpun sampai di Pelabuhan Sungai Bandar Khatunex itu. Terdapat beratus-ratus kapal kecil yang tiba membawa bantuan ketenteraan termasuklah rombongan daripada Desa Medani yang mengetuai gerombolan itu. Mereka semua sudah bersedia untuk menerima sebarang arahan. Manakala Vaspara dan Penghulu Tata sudah berada di Istana Gabenor untuk menemui Orang Kaya Watta. Orang Kaya kelihatan gusar dan cemas,"Kenapakah kamu Tata mahu lakukan begini? Ini adalah suatu tindakan yang bodoh dan tak masuk akal sama sekali... kamu tahu berapa ramaikah tentera diraja Mesir Utara.... seratus kali lebih ramai dari semua hulubalang di selatan ini...."
"Tapi aku sudah tidak boleh bertahan lagi jika anak angkat aku telah dianiaya sewenang-wenangnya.... wahai sahabat lamaku,Watta."
"Aku tahu itu Tata... banyak-banyakkan bersabar... bagaimana pula pendapat Tuan Guru Vaspara?"
"Zaman perlu diselamatkan walau bagaimana cara sekalipun... jika tidak Mesir Agung tidak akan mempunyai waris tahta yang sebenar untuk selama-lamanya...."
"Apa kata kamu Tuan Guru Vaspara... saya tidak mengerti...?" Tanya hairan Orang Kaya Watta dengan kenyataan itu, turut sama Penghulu Tata pun berasa hairan.
"Zaman itu sebenarnya adalah Putera Ramieza, putera sulung kepada Raja Ramirez, Raja Thebes kita yang dulu...." Terus-terang Vaspara menyebabkan kedua pembesar itu terbelalak mata terkejut.

Malamnya itu juga, seluruh gerombolan hulubalang Mesir Selatan dikerah belayar ke utara meninggalkan hanya warga tua, wanita dan kanak-kanak di bandar kota itu. Keesokkan paginya pula, Ramirah dan abangnya terbang sampai ke Bandar Khatunex yang teramat lengang dari kebiasaannya. Di istana mereka disambut dengan kegembiraan oleh kakitangan istana yang masih tinggal dan dimaklumkan bahawa pasukan ketenteraan Mesir Selatan sudah berangkat ke utara. Mereka terus berangkat ke utara untuk menemui angkatan itu. Mereka menemui angkatan itu di Bandar Thebes Lama dimana pasukan itu berhenti rehat mengumpul tenaga.

Ketibaan Zaman dan Ramirah itu disorak gembira oleh Orang Kaya Watta, Penghulu Tata, Vaspara dan sekalian hamba rakyat dalam angkatan perang itu. Orang Kaya Watta sebagai gabenor menyorakkan, "Daulat tuanku..." Beberapa kali dengan disahut oleh rakyat Mesir Selatan dengan bangga dan megahnya. Rakan-rakan seperguruan Zaman pun turut hadir memberikan sembah diraja sebagai menghormatinya. Kemudian diadakan mesyuarat ketenteraan peringkat tertinggi dimana mereka sebulat suara menukar agenda penyelamatan Zaman kepada usaha mengembalikan semula tahta waris Firaun Mesir yang sah. Zaman menyerahkan pedang sakti kepada Vaspara seperti yang dititah oleh roh ayahandanya semalam.

Vaspara bersegera terbang dengan kuda saktinya ke arah timur ke Lembah Merah. Ramirah ditinggalkan di Kota Thebes itu demi keselamatannya. Zaman pula mengambil-alih angkatan dengan mengeluarkan perintah mara ke utara dengan kapal-kapal angkatan perang. Mereka secara senyap sampai di Pelabuhan Kota Penjara Memphis lalu melancarkan serangan kepada pengawal penjara dan melepaskan beribu-ribu tahanan politik dan penentang Firaun Adex yang kejam itu. Manakala ketika itu, Vaspara sudahpun sampai di Gua Pergunungan Hitam yang menjadi tempat tinggal penjaga makhluk bota itu. Vaspara menyeru nama penunggu gua itu lalu ia muncul maka berlaku beberapa pertimbungan sengit diantara mereka.

Semua banduan memberikan taat setia sepenuhnya kepada Zaman sebagai Putera Raja Thebes yang sah dan sukarela untuk berjuang bermati-matian menumbangkan Kerajaan Mesir Utara. Seorang dari saki baki pengawal penjara yang berjaya melepaskan diri dari serangan itu bersegera untuk mengadap firaun memberitahu serangan hendap itu. Raja Adex bersegera murka lalu menitahkan semua bala tentera di Kota Memphis berkumpul di Dataran Istana Agung termasuklah 200 ahli pasukan berkuda burung Bota yang ganas itu dan gerombolan 12 ribu askar biasa.

Pada malam itu juga, dataran sudah pun dipenuhi angkatan tentera seperti yang dititahkan raja. Raja Firaun Adex sedang menyampaikan amanat diraja. Manakala di Pergunungan Hitam, Vaspara berjaya membunuh penunggu itu dengan menggunakan pedang sakti itu, makhluk itu mati dan terbakar dengan sendiri. Sebelum habis Adex menitahkan, "Serang mereka..." Pasukan burung Bota itu tiba-tiba mengelupur dan menganas menggila dengan memakan penunggangnya sendiri dan mengeluarkan api menyembur kepada pasukan tentera biasa. Keadaan menjadi kelam-kabut dengan kebakaran Istana dan kematian hampir separuh tentera itu. Kemudian burung-burung Bota itu terbakar dengan sendiri akhirnya. Tentera yang masih tinggal bertempiaran lari ketakutan. Raja Adex mulai goyah kerana punca segala kekuatan dan kuasa selama itu telah terhapus, " Tidak...tidak... makhluk penunggu telah dibunuh orang...."

Khados yang ada cuba menenangkan ayahandanya dan menyatakan bahawa dirinya sudah cukup kuat dan bersedia untuk melawan musuh. Manakala pasukan tentera yang bertempiaran lari keluar tadi memasuki semula ke Dataran Istana dengan kepanikan kerana angkatan tentera Mesir Selatan telah pun sampai dan sedang mengepung kedudukan istana firaun itu. Khados mengarahkan tenteranya untuk menyerang balas namun pasukan tentera Thebes itu kini dibantu oleh ribuan banduan-banduan raja beserta ribuan lagi hamba rakyat jelata yang tidak berpuas hati. Akhirnya Zaman mendapat peluang untuk bersemuka dengan bapa saudaranya yang kejam itu. Manakala rakan-rakan Zaman mengepung dan menyerang Khados dan pengawalnya. Setelah bertembungan yang sengit, akhirnya Zaman mendapat peluang untuk membunuh raja firaun tua itu. "Walaupun tuanku adalah ayahanda saudara beta sendiri, kekejaman tuanku membunuh nenda dan ayahanda beta memang tidak boleh dimaafkan...." Lalu Zaman menghunus pedang membunuh raja yang kejam itu.

Di Kuil Agung, Vaspara sudah pun sampai untuk membalas dengan ke atas kematian ayahandanya yang pernah menjadi Paderi Agung Mesir. Vaspara bersegera ke Dewan Kuil Utama untuk menemui Romotex. Romotex ketika itu sudahpun tidak berkeruan sebaik sahaja berita pasukan burung Bota musnah diterima. Manakala Ratu Raves bersembunyi di bilik rahsia di dalam kawasan kuil itu juga. Tanpa sebarang simpati, Vaspara terus membunuh Romotex yang ketawa mengilai.... "Demi Mesir Agung, kamu tidak layak untuk hidup di bumi Mesir ini, Raja Romotex yang hina..."

Akhirnya Zaman berlawan pula dengan Khados


Semboyan kemenangan ditiup dengan menggunakan gading gajah Mesir saling bersahutan hingga ke pelosok Negara Mesir yang baru. Ratu Raves menerima berita itu dengan mencium ular tedung berbisa lalu mati dipatuk.

Akhirnya hari baru di Kuil Agung, Vaspara telah pun menjadi Paderi Agung mejalankan upacara pertabalan Firaun yang baru bersama Permaisuri yang baru, oleh kerana Zaman belum beristeri, secara automatik Ramirah sebagai adik memegang gelaran Permaisuri Mesir. Upacara gilang-gemilang itu disaksikan oleh Maltina, Penghulu Tata serta isteri, Orang Kaya Watta, rakan-rakan seperguruan Zaman, orang kampung Desa Medani dan memanda menteri yang setia dengan Kerajaan Thebes Lama. Selesai adat-istiadat, mereka beramai melaungkan, "Keagungan Mesir di bawah naungan Tuanku Firaun!!..."

Malamnya, diadakan keraian besar-besaran di semua bandar kota seperti Memphis, Thebes dan Khatunex. Tembakan meriam berapi menerangi langit Negara Mesir yang baru. Rakyat jelata semua kegembiraan menyambut era baru yang lebih gemilang. Di Jamuan Diraja di Istana Agung itu, Ramirah berkesempatan untuk menemukan abangnya dengan dayang pengiringnya di Bandar Khatunex dulu yang juga merupakan anak Orang Kaya Watta juga iaitu Vinnia. Zaman kelihatan terpegun dengan kejelitaan kawan baik Ramirah itu. Kata Ramirah, "Alahai... nampaknya tak lama lagi... Ramirah akan dapat kekanda ipar...." Sambil mata Ramirah terpandang akan kawan baik abangnya si Rhodor yang kacak orangnya.

Akhirnya sekali di kawasan Tasik Putih itu, bertempat di perkarangan Makam Diraja Bonda Firaun itu, telah turun mendarat dua ekor kuda sakti dan kemudian asyik meragut rumput di kawasan itu. Permandangan sungguh indah sekali dengan cuaca cerah dan air tasik tenang jernih berkilauan. Kemudian dari kejauhan, telah datang berpuluh-puluh ekor kuda sakti yang lain mendarat di situ dan mereka turut meragut rumput panjang yang tumbuh meliar di mahligai lama itu. Manakala di kamar atas menara itu, kristal berkembar yang masih berada di batang tongkat pendirinya berkelipan sinar cahaya beberapa kali......

TAMAT............PUTERI DARI UTARA, PUTERA DARI SELATAN
ditulis semula berakhir pada 02 Ogos 2009, 3.05am

end


tamat

No comments:

Post a Comment