Monday, January 4, 2010

Bab 4 Puteri Utara Putera Selatan

Puteri04

"Tapi pak guru... Saya tidak boleh bersegera untuk ke Thebes sebab ayahanda telah menugaskan saya untuk mengadap wakil raja di Khatunex hujung minggu ni..."
"Tak apa, kamu dahulukan perintah Penghulu Tata itu... Setelah kamu menyelesaikan tugasan di Khatunex, bersegeralah kamu mencari saudara kandungmu itu..."
"Baiklah pak guru, saya pergi dulu..." Sambil Zaman menaiki kuda putih sakti itu.

Zaman pun sampai ke Desa Medani yang mulai sibuk dengan orang kampung mengumpulkan barang-barang persembahan untuk raja seperti binatang ternak dan bahan-bahan logam termasuk emas. Barang tersebut dimasukkan ke dalam beberapa kapal dagang sungai.

Zaman memasuki rumahnya tanpa berkata apa-apa akibat terkejut dengan kebenaran yang diberitahu oleh Vaspara. Ibunya perasan akan kelainan sikap Zaman itu. Dan beliau bertanya pada Zaman, "Kenapa ni Zaman... Kamu dah makan ke belum?"
"Belum... Saya tak lapar lagi." Kata Zaman yang dingin lalu keluar dari rumah.

Tidak berapa lama kemudian, Penghulu Tata pun memasuki rumah. Isterinya pun merungut, "Abang perasan tak, perangai si Zaman tu dah berubah benar semenjak abang menyerah tugas mewakili desa menghadap raja di Khatunex tu, tentu dia rasa berat nak menanggung beban tugas itu... Awak tak kesiankan anak bongsu awak itu..."
"Baiklah, baiklah ibunya... Nantilah saya beritahu Zaman yang saya sendiri mengetuai rombongan itu."

Penghulu Tata keluar rumah dan mencari Zaman di kandang kuda, Zaman sedang membelai kuda putih yang diberikan oleh tok gurunya.
"Anakku Zaman..."
"Ya ayahanda."
"Kamu nampak begitu berat hati saja untuk pergi ke bandar baru..."
"Bukan sebab itu ayahanda..."

"Ayahanda tahu kamu belum ada pengalaman, salah ayahanda juga kerana dek kerana abang-abang kamu semua pergi berdagang di perantauan , salah ayahanda kerana tidak pastikan kamu keluar berdagang seperti mana abang-abang kamu. Ayahanda sebenarnya bimbangkan keselamatan kamu anak yang paling muda. Tak apalah ayah sendiri yang ketuai rombongan desa kita, kamu menjadi orang kanan ayahanda."

"Baiklah, ayahanda." Kata Zaman mengiyakan arahan ayahandanya walau hatinya masih terbuku tentang dirinya itu. Dia memandang jauh di pinggiran sungai permandangan orang kampung memunggah barang. Zaman duduk termenung sendirian.

Manakala Putera Khados sedang menunggang kuda bota menuju ke selatan. Di Khatunex, Ramirah mulai menerima persembahan hadiah dari rakyat jelata tanpa henti setiap hari. Persembahan itu meliputi barangan seperti binatang ternak , kain , logam emas tembaga , permata berharga , hamba abdi dan turut serta dengan tarian budaya dan muzik tempatan.

Rombongan Desa Medani mula bertolak dengan Penghulu Tata sebagai ketua rombongan diikuti oleh Zaman dan rakan rapatnya beserta dengan 20 orang kampung menaiki 5 kapal kecil belayar menuju ke Khatunex.

Manakala di waktu yang sama, keluarga Firaun Agung sedang menikmati sarapan di ruang makan diraja , Ratu Raves berusaha memujuk secara halus suaminya itu, "Kanda Adex, bilakah agaknya kanda na tabalkan putera tunggal kita tu menjadi putera mahkota."
"Bersabarlah adinda Ravez , akan tiba masanya nanti... Putera Khados akan menjadi putera mahkota... Tapi buat masa ini anakanda kini teramat mentah akan hal ehwal pemerintahan kerajaan..."
"Tapi kanda, Khados kan putera kita, apalah kiranya anakanda dimasyur sebagai Putera Mahkota Agung Mesir..."
"Tapi dimana putera kita ni?... Kanda tidak bersua muka dengan Khados sudah 2 hari..."
"Khados tiada di Thebes ni , anakanda kita dah berangkat ke Khatunex." Kata Ravez terserba-salah.
"Apa, anakanda kita ke Khatunex? Adakah Khados merancang untuk menganggu Puteri Ramirah, puteri kesayangan beta."
"Tidak kanda , putera Khados berasa bimbang tentang keselamatan adinda tirinya itu, dikhuatiri Ramirah diganggu oleh penjahat , maklum sajalah wilayah Mesir Selatan itu penuh penyangak dan perompak."
"Bagus, bagus... Jika itu tujuan putera beta berada di sana..." Adex berprasangka baik dengan penyataan Ravez itu.
"Kekanda tuanku Firaun, izinkan dinda untuk menemui ayahanda di Kuil Agung."
"Baiklah dinda... Kirim salam suci Amon kepada ayahanda Paderi Agung Romotex."
"Baiklah kekanda tuanku, Raja Firaun Mesir yang agung."

Ravez bertolak dari istana dengan menaiki kereta kuda diraja yang diiringi dengan 10 pengawal istana yang berkuda. Ravez bertemu dengan ayahandanya di ruang kuil utama di depan patung raksasa Amon dan tuhan-tuhan kecil lainnya. Paderi Romotex kelihatan bergembira sekali dengan ketawa yang mengilai-ilai.
"Bagus anakku Ravez... Apabila cucunda beta sudah dirasmi menjadi Putera Mahkota, kamu mestilah meracun suamimu itu..."
"Baiklah ayahanda, Ravez sanggup buat apa sahaja asalkan dapat untuk mengembalikan semula kuasa keturunan Raja-raja Memphis..."
"Semoga tuhan Amon melaknatkan keturunan Raja-raja Thebes yang merampas tahta ayahanda... Ayuh anakanda, bersama-sama kita berdoa kepada tuhan Amon semoga rancangan kita berjaya." Kedua beranak itu melakukan upacara sembahyang di depan berhala tuhan mereka yang bernama Amon.

Manakala Khados sudah berada di perkarangan Istana Khatunex itu, kebanyakan orang istana menyangkakan Khados itu adalah pengawai diraja yang diutus khas dari ibukota Thebes. Dia mengintip akan aktiviti-aktiviti istana. Ramirah ketika berada berada di anjung bilik kamar diraja yang terletak di menara istana dapat melihat kelibat sepupunya Khados yang berpakaian putera raja. Maka itu beliau berhati-hati dalam tindak-tanduknya.

Di malamnya, Ramirah didatangi satu mimpi yang aneh dimana dia mendapati dia berada di kala masa kecil semasa dia mengikuti pemakaman ibunya di Tasik Putih dulu dan dia berhadapan dengan Dayang Maltinar yang merupakan pengasuhnya semenjak bayi lagi. Ramirah dapat mendengar dengan jelas akan pesanan akhir pengasuhnya, "Anakku Tuan Puteri Ramirah, ingatlah apabila kamu telah dewasa kelak, carilah abang kandung kamu, ingatlah yang kekandamu itu juga mempunyai tanda parut sama seperti kamu iaitu parut bentuk 3 segi di bawah dada kiri..."
"Baik Makcik Maltinar, saya akan ingat pesan makcik..." Kata akur Ramirah dan kemudian Ramirah mendapati dirinya terkejut daripada mimpi dalam keadaan dirinya berpeluh-basah.

Keesokkan harinya, di waktu pagi hari, Ramirah sedang duduk bermenung di beranda kamarnya sambil memerhatikan keadaan bandar yang mulai sibuk dan juga persimpangan dua sungai Nil besar iaitu Nil Biru dan Nil Putih. Tuan puteri itu terus bermenung panjang di anjung tingkat atas menara istana yang dibina daripada batu granit itu.

Manakala di sungai itu, rombongan Desa Medani itu mula menghampiri pelabuhan Bandar Khatunex yang sibuk itu. Kumpulan kapal itu pun berlabuh dan mereka memindahkan binatang ternak terlebih dahulu dan barangan lain diletakkan atas kuda. Rombongan Desa Medani pun bergerak bersama dari pelabuhan ke istana melalui lebuh kota utama. Penduduk kota bersedia menyambut rombongan-rombongan dari serata pelusuk wilayah selatan Mesir.

Selain Desa Medani, terdapat berpuluh-puluh lagi rombongan yang berada di hadapan mereka dan ianya berderetan sehingga ke pintu masuk istana. Agak lama juga rombongan Desa Medani menanti giliran, akhirnya mereka sampai ke pintu utama istana, rombongan menyerahkan hasil ternak kepada pengawal istana. Barang persembahan yang diletakkan di atas kuda diturunkan dan dibawa sendiri oleh ahli rombongan.

Rombongan itu kini berada dalam ruang legar balairongseri utama istana, Zaman dapat melihat dari jauh rombongan lain menghadap raja dengan persembahan hasil mahsul keluaran tempatan mereka. Tempoh menunggu tidak terasa sangat kerana mereka juga dapat ikuti persembahan tarian dan muzik yang pelbagai gaya dan rupa. Zaman dapat perhatikan wakil raja itu adalah seorang tuan puteri, namun iras wajah tidak dapat dikenali kerana tuan puteri memakai pakaian adat istiada dengan penuh hiasan kepala manakala bahagian bawah muka yang bertutup kain sutera emas. Dan akhirnya nama kampung Desa Medani dicanang oleh pengawal.

Puteri Ramirah dan memanda-memanda penasihatnya terperasan dengan nama Desa Medani yang mana 5 pemuda desa itu telah berjasa besar menyelamatkan rombongan penghantaran raja tempoh hari. Zaman dan rakannya masih tidak sedar yang mereka telah menyelamatkan rombongan raja kerana mereka masih dalam protokol mengadap raja yang mana mereka tidak boleh mendongak melainkan dititah raja. Puteri Ramirah kelihatan terkejut apabila mendengar nama desa itu, tuan puteri berdiri apabila ketua rombongan menghampiri singahsana diraja. Zaman dan rakannya berjalan di belakang Penghulu Tata dan orang-orang tua kampung. Pelayan-pelayan istana membawakan dulang-dulang besar berisi barang-barang hiasan dan batu permata yang lebih hebat berbanding dengan mana-mana desa di wilayah Mesir.

Tuan puteri itu pun duduk semula di singahsana dan kemudian Penghulu Tata meratap sembah raja, "Ampun tuanku seribu ampun, maafkan hamba patik yang hina Penghulu Tata dan anak-buah dari Desa Medani datang menghadap duli mulia tuanku raja... Semoga tuanku sudi menerima persembahan kami yang tidak seberapa ini, sembah patik untuk paduka raja Thebes Yang Agung." Ucapan sembah penghulu Tata sambil menatap raja.
"Terima kasih, Penghulu Tata... Beta amat menghargai sumbangan tuan penghulu sekampung. Ia sungguh cantik sekali..." Puji paduka raja.

Kedengaran suatu suara yang pernah Zaman dengari sebelum ini menyebabkan Zaman gelisah dan tertanya-tanya. Rakannya juga terperasan akan itu dengan mimik wajah hairan tetapi mereka semua masih dalam protokol mengadap raja maka mereka masih berada dalam keadaan duduk bertimpuh dan tunduk hormat.

Orang Kaya Watta sememangnya sudah mengenali Penghulu Tata memberikan tepukan," Syabas Penghulu Tata... Persembahan tuan hamba sememangnya yang terbaik di Wilayah Thebes ini... Memang hebat!" Sambil orang kaya itu bersalam mesra dengan Tata sebagai sahabat lama.
"Tidak ada apa yang hebat, Orang Kaya Watta... Ini semua cuma sedikit simpanan hasil mahsul kami... Sekadar beberapa perhiasan emas perak dan permata zamrud, nilam, akid, delima dan intan." Rendah diri Tata dengan tatangan 5 dulang penuh logam dan permata berharga.

"Sebagai rombongan yang membuat persembahan paling bernilai selayaknya mendapat layanan istimewa pihak kami..." Kata Watta sambil bertepuk diikuti hadirin pembesar lain. Sambil itu, penasihat raja yang juga menyamar sebagai ketua kafilah dagang tempoh hari turut sedar dengan kehadiran 5 perwira yang menolong tuan puteri. Dia kemudian bersuara, "Maafkan saya tuan hamba penghulu Tata!..."

Seruan keras penasihat raja memeranjatkan hadirin seolah sesuatu masalah besar sedang dihadapi, Orang Kaya Watta turut hairan dan cemas, "Mengapakah Pendita Nanda... Cemas sahaja?"
"Maafkan saya tuan penghulu... Saya mahukan 5 orang anak muda dari Desa Medani ini berdiri sekarang juga!" Kata tegas Nanda.

Suasana majlis masih tegang dan sunyi-sepi. Tata berkata kecil, "Anak buah... Sila bangun sekarang juga." Si pemuda berlima pun bangun dalam keadaan terserba-salah seolah mereka telah melakukan kesalahan besar. Memang satu kesalahan besar untuk berdiri depan raja tanpa diperintahkan sendiri oleh paduka raja. Zaman yang berada hanya dibelakang ayah angkatnya hendak tidak hendak ternampak juga bayangan empunya wajah paduka raja perempuan itu yang tersembunyi di balik kain sutera nipis seolah dia dapat kenali wajah itu. Terlintas di pemikiran Zaman akan Ramirah anak kafilah dagang di gurun Nubia tempoh hari.

Pendita Nanda turun dari singahkerusinya lalu pergi hampiri ke tengah ruang balai di tempat pemuda Medani itu berdiri untuk melihat lebih dekat. "Wahai tuanku puteri Paduka Raja Thebes yang Agung, inilah pemuda-pemuda yang telah menolong rombongan tuanku ketika serangan lanun tempoh hari." Umum Nanda.
"Adakah itu benar sekali, wahai Pendita Nanda yang arif..." Tanya Watta.
"Benar gabenor, beta juga pasti... Merekalah yang menolong beta menghadapi serangan lanun itu..." Titah tuan puteri mengejutkan semua pihak.
"Syabas Tata... Bukan sahaja Desa Medani menjadi satu tempat yang kaya dengan hasil mahsulnya tapi pemuda-pemudanya adalah perwira yang hebat dalam ilmu pertarungan, syabas... Syabas!" Sambil Watta bertepuk diikuti oleh semua pembesar dan hadirin dalam istana itu.

Agak lama juga berkumandang tepukan itu sehinggalah tuan puteri berdiri dari tahta singahsana membuatkan hadirin terdiam seketika dan bertitah, "Kamu, 5 perwira dari Desa Medani boleh memandang beta sekarang..." Seraya 5 pemuda berbuat demikian mengikut tirah rajanya.

Dan sesuatu yang mengejutkan semua orang dalam Dewan Istana itu, puteri raja itu menanggalkan tabir kain sutera nipis di wajahnya itu, ternyata baginda adalah Ramirah anak kafilah dagang di padang pasir Nubia tempoh hari. Hal itu mengejutkan 5 anak muda itu.

"Dan sebagai membalas jasa baik 5 perwira Desa Medani yang telah banyak menolong beta tempo hari, sudikah kamu berlima menerima tugas sebagai Panglima Raja Wilayah Thebes ini... Apa kata Tok Penghulu Tata?"
"Ampun tuanku, patik berasa amat berbesar-hati menerima permintaan tuanku... Ampun tuanku." Penghulu Tata menerima sahaja titah puteri itu dan mereka sekampung menyembah hormat kepada raja.
"Syabas Tata... Syabas! Kalian semua dari Desa Medani dijemput hadir ke majlis santapan diraja malam ini..." Pengumuman Orang Kaya Watta di selangi dengan tepukan gemuruh tahniah dari seisi dewan itu, Zaman dan rakannya tersenyum riang dengan peristiwa itu. Pertolongan ikhlas tempoh hari menukar nasib mereka dari anak desa untuk menjadi panglima raja pula.

Manakala Putera Khados yang menyamar diri dalam gerombolan orang ramai itu memerhatikan dengan perasaan geram, dia cepat-cepat keluar dan menaiki kuda bota yang disembunyikan di menara sebush bangunan di kawasan bandar. Beberapa jam kemudian Khados pun sampai di bandar Kota Memphis di lokasi Istana Permaisuri tetapi bondanya tiada. Setelah bertanya kepada dayang istana barulah dia tahu ibunya berada di Kuil Agung.

Khados terbang dengan kuda bota ke kuil itu pula. Sampai di situ, dia dapati ibu bersama dengan nendanya, Pendita Romotex sedang khusyuk melakukan upacara menyembah berhala Dewa Amon.
"Bonda, bonda!..."
"Ada apa anakku Putera Khados yang perkasa?"
"Kenapakah cucuku, kamu kelihatan cemas sahaja."
"Anakanda baru sahaja tiba daripada Bandar Khatunex, bonda."

"Bagaimana Khados, beritahu bonda." Ravez begitu teruja.
"Bonda... Ramirah telah melantik kumpulan pmuda yang menolong dia tempoh hari sebagai panglima-panglima Thebes..."
"Apa? Bedebah betul... Tetapi jangan kamu risau pasal itu... Keadaan memudahkan lagi untuk kita mengambil kesempatan nanti. Kamu hendaklah sentiasa mengawas ketat akan pergerakan mereka. Bila ada peluang... kita lakukan fitnah."
"Baik bonda, nenda... Anakanda akan pergi esok..."
"Bagus anakanda..." Khados pun keluar meninggalkan tempat itu. Hanya tinggal Ravez dan Romotex di Kuil Agung.

"Anakandaku Ravez, ayahanda masih tidak faham mengapa kamu menghasut Adex untuk menjadikan Ramirah sebagai wakil raja di Thebes."
"Anakanda merancang untuk melemahkan kasih sayang Adex terhadap puteri kesayangannya itu." Sambil mereka ketawa kesukaan.

Di Kota Khatunex itu, hari sudah menjelang malam. Di istana utama, satu majlis jamuan makan malam diraja diadakan. Majlis itu dihadiri oleh para pembesar negeri, gabenor dan wakil dari Desa Medani. Zaman dan rakannya telah dipakaikan pakaian istiadat panglima Thebes. Zaman mendapat gelaran Panglima Utama, dia sungguh nampak segak.

Dewan makan istana dipenuhi dengan hidangan makanan yang sungguh menyelerakan termasuklah panggang burung unta, arnab gurun, kambing nubia dibakar dan kurmok burung merak. Semua hadirin sedang menanti kehadiran tuan puteri wakil raja. Gong istana berbunyi menandakan kehadiran tuanku. Puteri Ramirah sampai, mereka bangun berdiri memberi hormat diraja. Puteri pun duduk dan mereka pun meneruskan makan malam.

Orang Kaya Watta berkata, "Wilayah Thebes sungguh bertuah kini kerana mempunyai 5 panglima yang gagah berani setelah 25 tahun kita ketandusan pahlawan-pahlawan perkasa semenjak pemerintahan Raja Ramirez menaung negeri ini."
"Ya ketika itu, ibu negeri kita betul-betul di Kota Thebes tetapi Tuanku Firaun telah memindah pusat pentadbiran ke sini." Sambung Pendita Nanda.
"Ketika zaman gemilang dahulu, Thebes adalah wilayah yang makmur melebihi daripada wilayah Memphis di utara sehinggalah angkatan tentera kuda bota menyerang dan menjarah bandar itu." Mencelah Watta lagi.

Ketika makan malam itu, beberapa kali Ramirah dan Zaman bertentang mata. Majlis makan itu diselangi dengan kata-kata pujian terhadap zaman gemilang Thebes yang lama.

Selesai majlis makan itu, Zaman dan rakan menuju ke berek kediaman kakitangan diiringi oleh Tata dan penduduk Medani yang mengikuti perwakilan itu. Bila sampai, Penghulu Tata pun mengucap selamat tinggal kepada Zaman secara bersendirian,
"Anakanda, ayahanda berangkat dulu walaupun ayahanda amat keberatan di atas perlantikan tugas baru kamu. Tapi apakan daya, kita perlu patuh dan taat setia pada perintah raja kita... Pantang rakyat Mesir menderhaka kepada raja firaunnya. Sedari kecil lagi, ayahanda cuba elakkan kamu berada di kota kerana ayahanda mahukan kamu sentiasa berada di desa bersama ibu kamu."
"Ayahanda, jangan risaukan pasal anakanda... Anakanda akan lakukan yang terbaik untuk menjaga nama baik ayahanda dan Desa Medani."

Penghulu Tata memeluk dan mencium dahi anak bongsunya itu walau cuma anak angkatnya sahaja. Mereka sekampung pun berpisah dan mengucap selamat tinggal. Ketika berada di penginapan pegawai, rakan-rakan Zaman semua keseronokan kerana mendapat pangkat dan berada di tempat yang mewah dan selesa tetapi Zaman berasa sedih kerana teringatkan akan kasih-sayang ayah dan ibu angkatnya itu.

Dikala rakannya sudah mengantuk dan mula nak tidur, Zaman tidak pun rasa mengantuk lantas dia terus pergi ke taman istana yang berhampiran dengan rumah pegawai. Zaman memerhatikan gelagat ikan kaloi emas yang besar-besar berenang di kolam taman yang mempunyai air pancuran. Tanpa disedari Zaman, kelibatnya itu dilihat oleh tuan puteri yang berada di balkoni menara utama istana.

Ramirah lantas turun ke taman istana melalui pintu rahsia terus ke tempat itu dan terus menghampiri Zaman. Zaman yang terleka mengelamun masih tidak menyedari akan kehadiran puteri itu, "Wahai satria gagah perkasa, apakah yang tuan hamba menungkan itu?"

"Eh... Tuan puteri, terkejut patik... Maafkan patik kerana mencemar taman istana ini..."
"Tidak sesekali Panglima Zaman, beta ke sini pun kerana ternampak awak di sini... Dari puncak sana." Sambil unjuk Ramirah akan kamar dirajanya di menara.
"Wah... Tinggi sungguh tempat beradu tuan puteri... Tak rasa gayat ke?"
"Rasa juga... Tapi sangat seronok tau dapat tengok dengan jelas permandangan bandar Khatunex ni dan Sungai Nil berkembar tu. Awak tidak perlulah memanggil tuan puteri kepada saya, panggil Ramirah sahaja, cukuplah." Kata puteri merendah diri.
"Tapi tuan puteri, mengapakah tempoh hari, tuanku tidak mengaku sebagai puteri diraja bahkan menyata pula sebagai anak saudagar sahaja?"
"Beta tak mahu awak rasa rendah diri pulak... saya pun seorang manusia juga yang bernama wanita... "
"Dan tuan puteri adalah wanita tercantik... Secantik purnama di awan sana." Unjuk Zaman ke bulan yang sedang mengambang penuh. "Tetapi dimanakan burung pungguknya berada?" Tanya putera bersenda.
"Mungkin agaknya di celah dahan pohonan zaitu yang besar itu." Unjuk Zaman ke pohonan besar tepi taman.

Mereka begitu mesra seolah sudah bertahun kenal, sedangkan tidak sampai sebulan baru jumpa. "Wahai panglima, beta melihat awak berlainan sangat berbanding dengan rakan-rakan Desa Medani, adakah bonda awak seorang wanita Mesir, maafkan beta bertanya tentang hal yang amat peribadi." Pertanyaan tuan puteri itu amat berat untuk dijawab oleh Zaman, perlukah dia berterus-terang kerana Ramirah adalah keluarga raja yang telah merampas tahta ayahandanya.
"Sebenarnya saya cuma anak angkat kepada Penghulu Tata... Saya telah ditinggalkan oleh ayah kandung di kawasan Desa Medani... Dan kini saya cuba mencari saudara kandung saya sekiranya dua masih hidup..." Kata sedih Zaman menarik simpati Ramirah.
"Beta harap... Panglima akan berjumpa juga saudara itu... Suatu hari nanti." Ramirah juga menaruh harapan dihatinya juga berharap dapat juga bertemu dengan kekanda kandungnya.

Suasana malam menutup tirai, hari-hari seterusnya berlalu dengan acara lawatan diraja wakil raja ke serata wilayah Thebes termasuk ke bandar-bandar kecil dan kuil-kuil Mesir lama. Lawatan itu dikawal ketat oleh panglima-panglima yang baru dilantik itu memandangkan risiko serangan pemberontak sentiasa ada. Khados memerhatikan dari jauh dengan penuh kebencian.

Khados melaporkan secara mingguan kepada bonda dan nendanya di Kuil Agung Mesir. Ketika wakil raja Thebes itu sibuk dengan acara rasmi lawatan. Raves mengarahkan Khados untuk menghasut mana-mana ketua desa untuk memberontak menyerang ketumbukan kerajaan Thebes di peringkat daerah. Ketua desa itu digula-gulakan dengan jawatan pembesar negeri dan wang emas sekiranya mereka berjaya menawan kerajaan daerah. Khados berjaya menghasut ketua kampung di sebuah desa di pendalaman daerah Kaguwas. Pekan Kaguwas berjaya ditawan dan ramai yang terbunuh termasuk pegawai daerah. Seorang hulubalang daerah sengaja dilepaskan oleh Khados bagi memberitahu perkhabaran penawanan itu.

Hulubalang yang terselamat itu segera bergegas dengan menaiki sampan kecil ke Khatunex dan berjaya memberitahu Gabenor Thebes iaitu Orang Kaya Watta. Dengan segera Watta memanggil balik lawatan diraja untuk pulang ke Bandar Khatunex. Apabila rombongan puteri sampai di Khatunex, satu ketumbukan tentera wilayah telah bersedia untuk berangkat mengikut arahan panglima raja sahaja.

End puteri04

No comments:

Post a Comment